Vážime si vaše súkromie

Súbory cookie sa používajú na ukladanie nastavení a predvolieb, na štatistiku a analýzu používateľského správania, poskytovanie funkcií sociálnych sietí a personalizáciu obsahu a reklám. Súhlas poskytujete spoločnosti AUTOCAR - Ťažné zariadenia, s.r.o.

Zásady ochrany súkromných údajov

Blog autocar

Na našom blogu nájdete články o všetkom, čo sa týka ťažných zariadení, prívesných vozíkov a prepravníkov, nosičov bicyklov, strešných nosičov a strešných boxov a nášho ďalšieho sortimentu.

Prečo montovať naše univerzálne elektroinštalácie TBM-2Q?

Prečo montovať naše univerzálne elektroinštalácie TBM-2Q?

V súčasnosti máte na výber niekoľko typov bežne dostupných elektroinštalácií. U nás vo firme ale radi napredujeme a preto elektroinštalácie TBM (towbar module) neustále vyvíjame a inovujeme. Tieto elektroinštalácie vieme namontovať na väčšinu dnešných áut.

Čím sa teda odlišujú od bežných elektrík?

1. Digitálne spracovanie signálov – Najdôležitejší rozdiel medzi bežnou a veľakrát lacnejšou elektrikou pre ťažné zariadenie je, že modul nazývaný aj riadiaca jednotka ťažného zariadenia nie je analógový, ale digitálny. To znamená že vo vnútri sa nachádza malý „počítač“, ktorý analyzuje všetky vstupy a na základe toho spína v zásuvke potrebné jednotlivé funkcie. Dôležité je to hlavne pri nových autách, ktoré využívajú pre napájanie svetiel variabilnú PWM (Impulzovú šírkovú moduláciu). Príkladom môže byť Mercedes, ktorý pri znížených svetelných podmienkach upravuje jas zadných svetiel. Bežná elektrika tu už má problém fungovať správne.

schéma

2. Galvanicky oddelené vstupné signály od výstupných – Pri práci s ťažnými zariadeniami sme sa naučili, že väčšina starších prívesov môže mať a má poškodenú kabeláž, výsledkom čoho sú časté skraty. Aby sme uchránili vaše auto (čo jej aj hlavnou úlohou modulu ťažného zariadenia), obsahujú moduly súčiastku nazývanú optočlen. Pre vysvetlenie: táto súčiastka má vstup a výstup. Na vstupe je maličký zdroj svetla a na výstupe zase súčiastka citlivá na svetlo. Čiže keď je na vstupe signál, výstup sa zopne. Ale samotný obvod nie je spolu spojený a pri prípadom prepätí, skrate, alebo inej nezbednosti sa automobilu nemôže nič stať. Čiže aj keby do vlečky „udrel blesk“, do auta by sa nemalo preniesť prepätie.

Neuveríte, táto malá súčiastka chráni až do veľkosti napätia +/-3750 voltov a to je už riadne napätie keď si uvedomíme, že v zásuvke je len 230 voltov.

3. Použitá kombinovaná technológia umiestnenia súčiastok SMT a THT.

V jednoduchosti ide o použitú technológiu umiestňovanie súčiastok na plošný spoj.Pri vývoji sme použili najnovšie technológie, čo nám v konečnom dôsledku prinieslo zmenšenie samotného modulu pri zachovaní všetkých funkcií.

4. Skrinka samotného modulu je vyrobená zo samozhášavého plastu 

Množstvo predávaných elektrík túto dôležitú vec ignoruje. Pri práci sme zažili mnoho „elektrikárov“, ktorý pripojili na prívesoch rôzne spotrebiče k svetlám (napríklad ventilátor). Na toto nie je žiadny modul pripravený a už nastane len otázka, či to zachráni poistka, alebo modul zhorí.

5. Odber samotného modulu - Každá baj-pasová elektroinštalácia má nejakú spotrebu. Elektroinštalácie rady TBM to ale znížili na minimum. Nakoľko je analýza vstupných signálov riešená digitálne, ani by sme to odberom nenazvali. Je to, ako keby sme len merali napätie, na jednotlivých funkciách svetiel. Pre bližšie pochopenie spotreby, keby sme pripojili obyčajné relé (12V 40A), to má spotrebu 1.6W (ako keby sme pripojili 1,6W žiarovku). Moduly rady TBM majú maximálnu spotrebu 0,024W, čo je ozaj málo a to hovoríme o maxime.

6. Možnosť pripojiť LED info - V niektorých krajinách EÚ (napr. Nemecko, Rakúsko) je potrebné spolu s elektroinštaláciou pripojiť aj informačnú kontrolku pripojenia prívesu. Každý modul tejto rady je vybavený konektorom, kde sa dá takáto LED-ka pripojiť. Zobrazuje pripojenie samotného prívesu, keďže modul obsahuje aj check-control aj vypálenie žiaroviek na prívese.

7. Pripojenie automobilov s dvoma svetlami - napríklad pri Audi Q7, Q5, atď. má svetlá aj v nárazníku a aj na piatych dverách, ktoré sa prepínajú podľa otvorenia piatych dverí. Nešikovný elektrikár by to napojil len na svetlá v piatych dverách, ale to je chyba. Smerové svetlá na prívese by pri otvorení piatych dverí nefungovali, čo asi nie je príjemné, keď človek zastane niekde na krajnici v nočných hodinách. Rada elektrík TBM obsahuje rozširovací modul WH0-SUM, ktorý sa opäť len pripojí cez konektor a vytvorí nám možnosť pripojenia oboch svetiel. Rozpozná spustenie svetiel či už v nárazníku alebo na piatych dverách.

8. Jednovláknová žiarovka a dve funkcie - VW group často využíva na jednej žiarovke dve funkcie. Toto zapojenie má skrátiť dobu rozsvietenia žiarovky brzdového svetla z 0 na 100%. Žiarovka pri 6V svieti ako obrysové svetlo. Pri 12V je to ako brzdové svetlo. Nakoľko všetko analyzuje náš malý počítač v module elektroinštalácie TBM, všetko funguje ako má.

9. Jeden modul, jeden konektor: veľa možností – Pre všetky verzie elektrík, čiže pre zásuvky 7 pin, 8 pin aj 13 pin, je použitý rovnaký modul s rovnakým konektorom. Toto je dôležitá správa hlavne pre ľudí, ktorý montujú elektroinštalácie a nemusia sa obávať spätne kompatibility.

10. Inteligentne nabíjanie – Pri trinásť pólových elektroinštaláciách by sa na kontakte 10 malo nachádzať dobíjanie akumulátora na prívese. Najnovšie modely áut sú vybavené inteligentným nabíjaním, ktorého priebeh už nie je kontinuálny ako na starších. To znamená, že napätie po naštartovaní nestúpne na 14 V, kedy vieme analógovo povedať, že nastalo nabíjanie akumulátora. Bežne sa stáva, že keď potrebujete z automobilu dostať výkon (napríklad pri predbiehaní), prestane automobil v tú chvíľu nabíjať akumulátor v automobile – alternátor vie zobrať z výkonu ak 2,5 kW. A naopak, keď idete dole z kopca, aby naplno využil strácajúcu sa energiu, zdvihne na akumulátore napätie až na 14,7 V, aby čo najrýchlejšie a čo najviac nabil akumulátor. Bežné analógové elektriky tu končia, nedokážu tieto zmeny napätia správne vyhodnotiť a spustiť nabíjanie na prívese. Tu nám opäť pomáha digitálna analýza napätia, kedy modul TBM kontinuálne meria napätie v automobile. Na základe tohto merania vie správne vyhodnotiť, kedy sa má spustiť nabíjanie batérie na prívese.

schéma

11. PWM vo svetlách - Vývojom automobilov sa vyvíjalo aj napájanie svetiel. Pri analógovom riadení intenzity žiarovky sa vo väčšine používal na výstupe riadiaci člen, napríklad tranzistor. Toto zapojenie je ale veľmi neefektívne (nepotrebná energia sa premieňa na teplo). Vo väčšine áut sa prešlo na PWM riadenie výkonu. Bežné analógové moduly tu opäť končia. Keď by ste pripojili napríklad relé, nefungovalo by, iba by bzučalo. Spôsobuje to frekvencia ktorou sa za 1 sekundu zopne a vypne napájanie daného svetla..

Dôležitou informáciou je, že sa nedajú dané moduly namontovať na svetlá, ktoré sú ovládané CAN komunikáciou. Napríklad Škoda Octavia 4, alebo VW golf 8. Na tieto modely áut, je možné namontovať elektroinštaláciu rady MP2S-CAN. O týchto elektroinštaláciách pripravíme ďalší článok, nakoľko CANová komunikácia pracuje úplne inak ako bežné baj-pasové elektriky.